Nakajima A6M2-N Rufe|FROG F234

Nakajima A6M2-N Rufe

FROG 1974 Red series logo

FROG Red Series F234 Nakajima A6M2-N Rufe, Rovex Models & Hobbies Ltd, (planned 1976) never released


Схема окраски и маркировки FROG F245F Grumman F6F-3 Hellcat F.Mk.1, Black Series, Rovex Tri-ang, 1971
Nakajima A6M2-N (Rufe)
†† F234 (1971-1976) H(R) -25 2xJapaneseNavy

Так и не был выпущен. Изготовление формы, по-видимому, было завершено в апреле 1975 года. Было напечатано несколько пробных листов декалей (похожих на те, что позже использовались Revell). Были напечатаны тысячи коробок (тип H1), несколько сотен до сих пор сохранились. Набор изначально задумывался как замена старому набору Zero (ранние документы показывают, что F234 задумывался как версия с обычным шасси), и первоначально рассматривался вариант Spin-a-Prop.

FROG model aircraft 1932-1976, R. Lines, L. Hellstrom

В списке номер набора иногда предваряется символом. Они имеют следующее значение:

††   Только проект; используется для поздних проектов Frog, для которых были закончены формы и изготовлены пробные отливки, но которые так и не были выпущены как наборы Frog.


Revell logo

Revell H-98 Nakajima Mitsubishi A6M2-N Rufe, Revell (GB), 1979


ЭНТУЗИАСТ МОДЕЛИЗМА
Появилась Rufe от Ревелла

После безвременной кончины марки Frog многие ее наборы были произведены в Советском Союзе и выпущены компанией Nova, но бросается в глаза отсутствие в предложениях Nova бывших вражеских самолетов времен Второй мировой войны - очевидно, власть предержащие в Советском Союзе отказались принять любую из этих форм, некоторые из которых, по крайней мере, были приобретены компанией Revell, которая выпускает их под своими собственными каталожными номерами, но по-прежнему с оригинальными ссылками на детали Frog на литниках. По большей части, бывшие наборы Revell от Frog являются переизданиями, но есть, по крайней мере, один, который был в каталоге Frog, но никогда не выпускался этой компанией, это Nakajima A6M2-N Rufe - поплавковая версия истребителя Mitsubishi Zero-Sen. Это типичный набор Frog, точный и аккуратный, но ни в коем случае не сверхдетализированный. Однако за скромную розничную цену в Великобритании в 40 пенсов это очень стоящая покупка. Он состоит из 24 деталей, отлитых из пластика средне-серого оттенка, плюс красивый прозрачный козырек и подставка из трех частей. Фюзеляж и центральный поплавок отлиты интегрально, а крылья имеют вставные нижние панели, дающие тонкие кромки. Деталировка поверхности выполнена на высоком уровне. Интерьер кабины пилота не более чем рудиментарный, но в комплект входит хорошая фигурка пилота. Лист декалей довольно хорош, но оттенок красного, использованный для Хиномару, слишком яркий. Соответствующая отделка для самолетов с двумя наборами маркировки включена в инструкцию.
Ф.Дж. Хендерсон

Air International 1978-02, Vol.11, No.2


Revell (GB)
Revell (Great Britain) Ltd., Cranborne Road, Potters Bar. Hertfordshire, England EN6 3JX
Период: 1977-1981?

Важнейший филиал Revell за пределами США, завод в Поттерс-Бар, был закрыт в конце 1980 года. Однако компания до сих пор существует как дистрибьютор наборов немецкого производства.

В последние годы Revell (GB) производила, помимо прочего, бывшие наборы Frog, перечисленные ниже. Британское и немецкое отделения Revell тесно сотрудничали, поэтому неудивительно, что большинство их выпусков очень похожи друг на друга. Однако, Bf 110, Do 335 и Me410 имели коробки и декали, больше похожие на американские, чем на немецкие выпуски.

Следует также отметить, что Rufe (а также, возможно, один или два других) продавались в коробках двух разных размеров.

H-98 Nakajima A6M2-N (Rufe)

FROG model aircraft 1932-1976, R. Lines, L. Hellstrom


Revell logo

Revell H-98 Nakajima Mitsubishi A6M2-N Rufe, Revell Plastics GmbH, 1979


Revell (Germany)
Revell Plastics GmbH, Postfach 2609, D-4980 Bunde 1, West Germany
Period: 1977 to date

Since the closure of the British and Spanish branches, this is the only Revell production plant left in Europe. It is also handling all sales to Africa and the Middle East.

Together with Revell (GB), the German branch was the first to use the former Frog moulds. It is also the only one to have issued the kits in different box styles and under different kit numbers.

The first issues - except for the Fiat and Ar234, which used retouched photos of the actual models - all had the old Frog artwork and also decals similar to the Frog ones. The He 115 was an exception since no artwork or decals had been prepared for Frog. All kit numbers had an H-prefix.

In 1982, all kit numbers became computerized and the prefix was deleted; H-80 thus becoming 0080 etc. By this time, the Fiat and Rufe had already been dropped. Also, the Me 410 never went through this stage.

Beginning in 1983, the current system was introduced. In this, all aircraft kits get a number starting with 4. The Me 410 was first, followed by the Ta 152, Bf 110 and He 111 in 1984, the Do 335 in 1985 and the Ar234 and Do 17 in 1986. Remaining kits have been dropped, and the Me410 was also discontinued by 1986. In 1987, only the Ar234, He 111 and Bf 110 remained in production. The kits reissued 1983-1985 got completely new boxes while the 1986 ones remained more-or-less unchanged. The 1984—1985 reissues also sported the new Ceji-Revell logo.

Further changes will no doubt be carried out in the future.

1st no. 2nd no. 3rd no.
H-98 Nakajima A6M2-N (Rufe)

FROG model aircraft 1932-1976, R. Lines, L. Hellstrom


Congost logo
Congost/Revell
Luis Congost, S.A., Travesia Industrial 247. L'Hospitalet de Llobregat, Barcelona, Spain
Period: 1980?-1983?

One of several Revell subsidiaries to use the former Frog moulds, Congost is unusual in that they are believed to have used two of the moulds not used by Revell elsewhere, namely the FW 190A and Bf 109F. The kit numbers for these two were presumably allocated locally. All other numbers were the same as used by Revell in other countries but lacked the usual H-prefix.

Artwork etc. was similar to that used in Germany but Congost in some cases provided new decal sheets; e.g. the He 115 came with a selection of Luftwaffe, RAF and Norwegian markings.

Congost is no longer involved with Revell, the Spanish market now coming under the German factory.

98Nakajima A6M2-N (Rufe)

FROG model aircraft 1932-1976, R. Lines, L. Hellstrom


Kikoler/Revell
A. Kikoler Com. e Ind. de Plasticos S.A., Rua Francisco Portela 175. Rio de Janeiro. RJ. Brazil
Period: 1979? to date?

Kikoler is one of the major Revell branches in the world and has, at one time or another, produced a high percentage of the Revell kits released over the last thirty years. This includes the normal assortment of ex-Frog kits. Recent economical problems have caused Kikoler to reduce their kit range and it is possible that the ex-Frogs are not presently in production. However, chances are that they will be reintroduced later on.

Packaging is similar to that used by Revell (GB), except for the Bf 110, Do 335 and Me410, which have boxes similar to those used in the USA (albeit larger).

H-98 Nakajima A6M2-N (Rufe)

FROG model aircraft 1932-1976, R. Lines, L. Hellstrom


Lodela logo
Lodela/Revell

Plasticos Lodela S.A., Berlin 34, Col. del Carmen, Coyoacan, Mexico 21, D.F., Mexico

Period: 1979? to date

Lodela was started in the 1950s to manufacture Revcll kits for the local market. In 1986 a number of Heller kits were added to the range, but until then the company handled only Revell kits. Like all other Revell companies, Lodela have also handled the ex-Frog kits. Even if only a few have been positively identified to date, it is probably safe to assume that the normal eleven-kit assortment has been produced at one time or another.

Packaging does seem to follow US practice for some kits, European practice for others and a unique Mexican standard for the rest. It is not impossible that certain kits have been issued with more than one style of box. Numbering follows usual Revell standard. However, in 1985 an R was added to the kit numbers on all lists and catalogues. So far, only the Ta 152H has actually appeared with this on the box, but others may follow in due course.

Incidentally, Lodela took its name from the founder and present manager, Sr. Apolo Lopez de Lara.

H-98 Nakajima A6M2-N (Rufe)

FROG model aircraft 1932-1976, R. Lines, L. Hellstrom


  • 29.01.2023